یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
گزارش ویژه پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۰:۴۷:۲۹

ایران در هیدروگرافی کشورهای منطقه را پشت سرگذاشت

باشگاه خبری فراساحل: انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران در حال رایزنی و تفاهم با دانشگاه‌های دریایی کشور به منظور ارائه رشته هیدروگرافی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری است. متخصصان هیدروگرافی در ایران با آگاهی از دانش هیدروگرافی همواره در جلسات و کمیته‎های تخصصی این حوزه حضور داشته و فعالیت‌های انجام شده در خصوص هیدروگرافی را به سمع و نظر ارزیاب‌های بین‌المللی رسانده‌اند که این نشان‌دهنده سطح بالاتر این علم در کشور نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.


به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، امروزه حمل و نقل دريايي، مديريت و اداره نواحي ساحلي، اكتشافات و استخراج منابع دريايي، حفاظت محيط دريا و ... فعاليت‌هايي هستند كه در ارتباط با دريا انجام مي‌شوند و زیر ساخت همه این امور هیدروگرافی است. هیدروگرافی علمی است که به اندازه‌گیری، توصیف عوارض توپوگرافی بستر، زیر بستر، خواص فیزیکی دریاها، مناطق ساحلی مجاور آنها و سایر منابع آبی دیگر و پدیده‌های مرتبط با دریا نظیر کشند، جریان‌های آبی و حفاظت از محیط زیست می‌پردازد. به عنوان گام اول ورود به عرصه دریا، انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران با اهدافی همچون ارتقای فرهنگ عمومی دریایی، دریانوردی، حفظ محیط زیست دریا، ارتقاء فناوری هیدروگرافی و رشد کیفی و فنی هیدروگرافی و آبنگاری کشور تاسیس شد.


در این راستا مجمع عمومی هیات موسس انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران در اسفند ماه سال 1394 تشکیل و در این جلسه اساسنامه این انجمن تصویب و اعضای هیات مدیره آن نیز انتخاب شدند. رئیس این انجمن در راستای سابقه، اهداف، برنامه‌ها و مشکلات آنها انجام داد، شهریار قره داغی اظهار کرد: این انجمن در راستای افزایش دانش تخصصی هیدروگرافی و صنایع وابسته خصوصا نقشه‌برداری دریایی و آبنگاری نزدیک ساحل و فراساحل در کشور و به منظور گسترش، پیشبرد، ارتقای "علم و فناوری" و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های هیدروگرافی و با چشم‌انداز حفاظت پایدار از محیط‌زیست دریایی تاسیس شده است.


رئیس انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران با اشاره به با شعار سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در سال 2016 "هیدروگرافی پایه و اساس مدیریت پهنه دریاها و آبها با حفاظت پایدار از محیط زیست دریایی " اظهار کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران، عضو كنوانسيون بين‌المللي ايمني جان افراد در دريا (سولاس) است لذا انجام امور هیدروگرافی و تولید چارت‌های دریایی به منظور ناوبری ایمن و تضمین امنیت جان انسان‌ها از وظایف کشور بوده، به همین دلیل انجام عملیات هیدروگرافی و آبنگاری در مناطق دور و نزدیک ساحل الزامی و ضروری است.


وی با اشاره به پهنه‎های آبی و وجود چندهزار کیلومتر مرز دریایی در شمال و جنوب کشور از هزاران سال پیش تاکنون تصریح کرد: بنابراین ضرورت شناخت این موجود پویا و ناشناخته (دریا) و ترسیم وضعیت بستر آن از اعصار گذشته تاکنون وجود داشته و بر اساس توانمندی و مقتضیات هر دوره اقداماتی نیز صورت گرفته است.


هیدروگرافی در ایران اکنون مستقل شده است
قره‌داغی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در این زمینه خودکفا شده و یا به کشورهای دیگر وابسته است، گفت: هیدروگرافی و آبنگاری در ایران به صورت مدرن از حدود 50 سال پیش با همکاری کشورهای توسعه یافته آغاز شده و پس از انقلاب اسلامی به طور مستقل توسط سازمان‌ها و متخصصان داخلی انجام گرفته است. قره داغی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شناورهایی با قابلیت انجام عملیات هیدروگرافی توسط سازمان‌های مرجع، تجهیز و عملیاتی شدند و با ورود به پهنه‌های آبی کشور مبادرت به انجام عمق‌سنجی و اندازه‌گیری پارامترهای دریایی در مناطق نزدیک ساحل (Near shore)، دور از ساحل (Offshore)، آبراهه‌ها، تنگه‌ها، خورها و حوضچه‌های بنادر کردند.


به گفته این مقام مسوول در عرصه هیدروگرافی، در بخش خصوصی نیز شرکت‌های مهندسین مشاور به منظور فعالیت‌های مهندسی سواحل و بنادر و پایش پدیده‌های دریایی، امور هیدروگرافی دقیق ساحلی کشور را عهده‌دار شدند.


ایران عضو اصلی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است
رئیس انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران گفت: ایران عضو اصلی سازمان بین المللی هیدروگرافی (IHO) بوده و یکی از مهمترین الزامات عضویت در این سازمان بین‌المللی، ارائه گزارش‌های کشوری (country report) و شرکت در جلسات و کمیته‌های تخصصی در خصوص امور هیدروگرافی در مجامع بین المللی است. به عنوان مثال در جلسات منطقه‌ای مانند اجلاس راپمی(ropmi) که مختص کشورهای منطقه خلیج فارس بوده حضور پیدا می‌کنند. وی افزود: متخصصان کشور ایران با آگاهی از دانش هیدروگرافی همواره در این نشست‌ها حضور داشته و فعالیت‌های انجام شده در خصوص هیدروگرافی را به سمع و نظر ارزیاب‌های بین‌المللی رسانده‌اند و این نشان‌دهنده سطح بالاتر این علم در کشور نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است.


ارائه رشته هیدروگرافی در همه مقاطع دانشگاهی
قره‌داغی با اشاره به بخش آموزش و تربیت کارشناسان هیدروگرافی، اظهار کرد: با ایجاد این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های معتبر کشور اقداماتی صورت گرفته که نیاز جامعه هیدروگرافی را به صورت کامل تامین نمی‌کند به همین منظور انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران در حال رایزنی و تفاهم با دانشگاه‌های دریایی کشور به منظور ارائه رشته هیدروگرافی به صورت مستقل در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری است.


وی تاکید کرد: امکان دستیابی به تجهیزات و سامانه‌های هیدروگرافی با توجه به محدود بودن شرکت‌های سازنده این تجهیزات در جهان غیرممکن است، یکی از مشکلات عمده ما در زمان تحریم‌ها، عدم دسترسی آسان سازمان‌های مرجع و بخش خصوصی به تجهیزات و سامانه‌های هیدروگرافی بوده است که با توجه به رفع تحریم‌ها، این امید در پسابرجام وجود دارد که با تبادل دانش روز، فناوری و تجهیزات پیشرفته توسط بخش خصوصی و دولتی و تعریف امور هیدروگرافی در حوزه‌های نفتی و مهندسی سواحل شاهد ارتقاء و پیشرفت پروژه‌های هیدروگرافی کشور باشیم.


رئیس انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران گفت: در صورت واگذاری بخشی از مسوولیت‎های غیر حاکمیتی ارگان‌های دریایی، این انجمن به عنوان یک نهاد قانونی آمادگی دارد در راستای سیاست‎های ابلاغی، این صنعت مهم و استراتژیک ملی را به جایگاه واقعی خود نزدیک نماید. وی در پایان با آرزوی موفقیت برای همکاران خود در این عرصه، اعتلای علم و هنر هیدروگرافی را به عنوان شاه‌کلید ورود به عرصه دریا از خواسته‎های خود و انجمن هیدروگرافی و آبنگاری ایران دانست.



  کد خبر : 1898
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :